Fire nye dunker til alle i  Oppdal

Fire nye dunker til alle i Oppdal

Vi anbefaler et normalabonnement for en vanlig husholdning. Du trenger ikke foreta deg noen ting om du ikke vil endre på dette. Hører vi ikke noe, setter vi ut dette på ditt hentested etter påske.

Har din husholdning behov for større dunker eller ønsker du å dele med naboen?

Les mer om de forskjellige størrelsene . Det er størrelsen på restavfallsdunken som definerer gebyret. Sekkene/avfallsskapene som tidligere har vært brukt på Oppdal er på ca. 80 liter, dette tilsvarer et redusert abonnement ved ny ordning. Men da vi ved ny ordning går over til tømming hver 4. uke vil nå 140 liters dunk bli det nye normalabonnementet på Oppdal.

  • Hvor mange er dere i husholdningen? Har du bleiebarn, eller kjæledyr, er du ikke noe flink til å sortere eller har en hobby som skaper mye avfall – da må du regne med å gå opp i størrelse på abonnement. Er du derimot flink til å sortere, kan du gå ned en størrelse. Meld inn ønsket endring i skjema for bytte av dunk.
  • NB! Samarbeider du om dunker i dag eller ønsker du å inngå samarbeid etter ny ordning, må du ta kontakt med kundesenteret. Her må alle som deler være enige om hvilke abonnement dere skal ha, derfor kan ikke dette endres uten samtykke fra alle parter.
  • Bor du i borettslaget kan du ikke endre dunker i skjemaløsningen.
  • Klarer du deg med et normalabonnement trenger du ikke gjøre noe.
  • «Vi har allerede dunker fra før». Da trenger du i utgangspunktet ikke gjøre noe, så fremt du vil beholde samme størrelse. Da vil du kun få ny dunk for matavfall.

Melder du inn endring før 15. mars vil du unngå å måtte betale byttegebyr.

Hva skjer med avfallsskapene?

ReMidt vil hente inn dine avfallsskap om du ikke ønsker å beholde dem til andre bruksområder. Det blir sendt ut en egen sms etter at dunkene er levert ut til alle husstander, med informasjon om når vi kommer rundt for å hente de inn. Du kan også levere inn skapene selv på gjenvinningsstasjonen. Dette vil ikke koste noe ekstra uansett hvilken løsning du velger.
Har du sekker for restavfall til overs, kan disse leveres inn til gjenvinningsstasjonen. De skal ikke brukes etter ny ordning trer i kraft.

Kom innom og sjekk ut de forskjellige dunkene

Vi har satt opp et sett med dunker som tilsvarer et normalabonnement samt dunker for redusert og utvidet abonnement på gjenvinningsstasjonen. Ta en tur innom for å se hvor store dunkene er.

Ny renovasjonsordning

Når den nye ordningen trer i kraft, skal alle ha sortering av matavfall, glass- og metallemballasje, papp/papir og restavfall i egne dunker og plastemballasje i egen plastsekk. De nye dunkene kan tas i bruk straks du får de utlevert. Du vil motta en brosjyre i posten med mer informasjon om den nye ordningen i begynnelsen av mars.

  • Matavfall i egen dunk tømmes hver 2. uke
  • Restavfall i egen dunk tømmes hver 4. uke
  • Papp og papir i egen dunk tømmes hver 4. uke
  • Glass- og metallemballasje tømmes hver 6. uke
  • Plastemballasje i egen sekk hentes hver 6. uke

Nabodeling og samarbeid Priser og abonnement Størrelser på forskjellige dunker Bytt størrelse på dunker

Hva er nytt?
  • Størrelse på abonnement – Du kan nå velge forskjellige størrelser på abonnement, etter de behovene din husholdning har. Da tilbyr vi redusert, normalt, utvidet og ekstra stort.
  • Ekstra sekk med restavfall – Noen ganger blir det for fullt i restavfallsdunken, kanskje har du hatt selskap eller helgebesøk. Da kan du sette ut en ekstra sekk ved siden av restavfallsdunken din på tømmedag. Renovatøren registrerer dette og du blir fakturert 100 kr ekstra på neste faktura.
  • Nabodeling – Med mer sortering og flere dunker, kan det være fornuftig å ta en prat med naboen for å samarbeide om deling av dunker. Om dere samarbeider om større dunker, får du rabatt på 15% av gebyret. Alle dunker må deles for å få rabatten. Les mer om samarbeid og nabodeling.
  • Hentested – dette er der dunken skal stå på tømmedag. Utenom dette kan du oppbevare dine dunker hvor du ønsker på din eiendom.
  • Rabatt for hjemmekompostering – du får 15% rabatt ved å inngå avtale om hjemmekompostering. Ønsker du å starte med kompostering må du delta på et av våre digitale kurs. Vi har ett kurs allerede 2. mars, les mer om hvordan du kan bli med. Deretter skriver du under på en avtale (fyll ut og send inn til firmapost@remidt.no ). Da vil du ikke få delt ut matavfallsdunk og du får en reduksjon i ditt gebyr.
  • Returpunkt for fritidsrenovasjon – disse punktene er det kun de som betaler et fritidsabonnement som kan bruke etter ny ordning kommer på plass.
Matavfall

Matavfall skal sorteres i egne poser som du får utdelt fra ReMidt. Posene legges deretter i dunken merket matavfall. I posen kan du legge alt av matrester, skrell og annet som er organisk nedbrytbart. Matavfallet blir brukt til produksjon av biogass. Restproduktet blir brukt til jordforbedring/gjødsel. Les mer om hva du kan legge i dunken for matavfall.

Tømmekalender

Det vil bli endring i tømmekalenderen ved ny ordning. Noen vil også få nye tømmedager. Vi anbefaler at du går inn og bestiller gratis sms-varsling til din mobil. Da vil du automatisk få varsling om riktig tømmedag.
Du finner alltid oppdatert tømmekalender for din adresse ved å benytte søkefeltet på remidt.no. Er du usikker på hvordan du skal gjøre det, kan du se på denne hjelpesiden.

Ny renovasjonsforskrift:
  • Henteavstand: På tømmedag skal dunken plasseres ved veikant, eller maksimalt 5 meter fra veikant. Har du ikke mulighet til å trille fram dunken, kan du velge å betale ekstra for at renovatør henter dunken nærmere huset.
  • Rabatt for nabodeling
  • Rabatt for selv å levere avfallet til samlepunkt
  • Rabatt for hjemmekompostering.
  • Som abonnent har du rett til å levere husholdningsavfall til våre gjenvinningsstasjoner uten å betale noe ekstra.
  • Alle boenheter får et eget abonnement, også kjellerleiligheter, kårboliger ol.
  • Returpunkt for fritidsrenovasjon skal kun brukes av de som betaler for fritidsabonnement.

Les mer om den nye renovasjonsforskriften